Marknadsföringsmisstag #7: Felfördelad marknadsföringsbudget.

Marknadsföringen ligger som ett brus från alla i din marknad, du utsätts själv för allt från direktreklam till Tv och radioreklam.

Det gäller att du syns vid rätt tillfälle på ett sätt som är anpassat till din budget.

• Har du fördelat din marknadsföringsbudget så att det finns pengar kvar till en nyårskampanj?

• Korrekt sätt att arbeta med kampanjer i vår bransch bygger alltid på 3 element:

  • Intern Marknadsföring, för att värva nya medlemmar genom dina nöjda medlemmar.
  • Extern Marknadsföring, för att nå helt nya marknader och nya kunder.
  • CAP, för att skapa en känsla av tidsbrist avslutar vi alltid kampanjer tydligt med sista dag.

• Extern marknadsföring kan vara tidningar, TV och radio som sänds utanför vår Club, Direktreklam etc.

• Intern marknadsföring görs genom Planscher, receptionspersonal och skyltar, Interna TV och radio sändningar etc.

• CAP visar på slutet i kampanjerna och syns både externt och Internt för bästa effekt.

• Följ reglerna: Börja och sluta din Externa och Interna kampanj samtidigt.

• Du skall genomföra de stora kampanjerna, dessa är vinter, vår, sommar, höst, jul och nyår.

• Alla branscher har olika hög och lågsäsonger, inom vår bransch är vinter och höst störst, men du måsta synas alla årstider så därför skall du fördela din budget korrekt.

Annonser