Vad innebär det att driva ett företag i vår bransch? Kanske frihet att själv bestämma sin arbetstid, att jobba med det som är intressant. Men till vilket pris är du beredd att göra detta? Många tycker att det är ok med 10-12 timmars arbetsdag innan man får familj och barn. Plötsligt utvecklas allt annorlunda, du blir äldre, det som var drömmar och möjligheter blev problem. Du är aldrig ledig och du tjänar inga pengar.

Den här inledningen tror jag att ganska många känner igen sig i. Jag har små företagare som kunder så jag vet att detta är ett ganska vanligt händelseförlopp. Oftast fanns det en dröm, en vision om att äga en egen träningsanläggning och allt skulle bli så bra. Mycket fungerade säkert som förväntat men det visade sig vara svårt att få tillräkligt med medlemmar, det fattades kanske 50-200 medlemmar för att nå till en god balans i bokföringen. De där stora pengarna fanns inte!

Egentligen var det inget fel på drömmarna utan sannolikt var det bara fel på tillvägagångssättet! Sannolikt är dessa drömmar fullt realistiska! Du kanske har gjort något eller några av de klassiska misstagen. Jag brukar säga att det finns ett hundratal stora fel att begå i vår bransch. Alla gör fel, men gör inte de största felen, för då kommer du inte framåt. När du gör rätt kommer människor köpa av dig och det kommer inte fråga vad det kostar utan vad de får, hur snabbt du kan hjälpa dem osv. Dina kunder kommer vara fokuserade på lösningen inte på priset.

Om du idag har 5-6 olika priser beroende på kund, tid att träna, ålder, träningsmetod eller liknande. Om du har olika avtalslängder där man får träna utan att ta eget ansvar, typ klippkort eller provveckor. Om du har rabatter för tidigare medlemmar, special dealer och undantag, ja då har du sannolikt problem att få ihop din vardag. Det är inte konstigare än jämförelsen med en bilfirma. Om Volvo skulle hyra ut bilar för 500 kr/ månad till de som inte vill köpa, så skulle ingen köpa! Kort sagt då får inte skjuta dig själv i foten!

Jag brukar erbjuda de lokala ägare som har problem en kostnadsfri konsultation där man tittar på företagets förutsättningar, detta har jag gjort under många år och trots att det nu är många hundra som valt detta så har jag bara stött på en handfull gym där jag förklarat att det är bäst att lägga ner.  För det där med att driva eget är inget självändamål, man måsta få en lön och man måste ha råd att spara till sin pension, livet är inte slut vid 40! Ge dig själv ett lönsamt företag, kontakta gärna mig så förklarar jag vad du skall göra.

Viking Bergström

CMS Sweden

viking@cms-sweden.com

021-413400

