Eller kanske vi skall fråga oss om vi är mogna för det är ju vi som är branschen! Hur definierar man detta? Jag ser många likheter med andra branscher såsom hotell. Jag ser också saker vi gör som är bättre och sämre vilket får mig att fundera på vad som styr vårt beteende.

Ta t.ex priset, vad kostar det att träna, vad kostar det att bo på hotell och varför kan man träna i 2-5 månader med massor av trevlig personal som assisterar till samma pris som man får en övernattning med frukost på ett vanligt 3 stjärnigt hotell?

Ta företagshälsovårdens s.k. hälsoprofilbedömningar som kostar runt 1500 kr, när vi levererar motsvarande produkter så bjuder vi i de flesta fall på detta! Varför har vi så svårt att känna stolthet för vår kunskap? Är vi hemmablinda eller är vi omogna som bransch.

Ibland funderar jag på om vår bransch skulle må bättre ifall vi tvingades att ta ett ”körkort” eller erhålla licens eller legitimation så att man inte kan begå felen utan att först förstå vissa elementära saker om företagsekonomi. Vi skulle alla vinna så mycket mer trovärdighet om vår bransch mognade, om det var en högre ingångströskel.

Det finns verkligen utrymme för fler aktörer att etablera sig, det kan jag skriva under på för marknaden växer varje år så jag ser tillväxten i vår bransch som en möjlighet. Däremot är jag inte så övertygad om att alla vill ha samma produkt. Först och främst kan man dela upp de tränande i olika kategorier, kanske de som vill ha hjälp och de som klarar sig själva är en indelning. Gör man denna analys så finner man ganska snart att lågprisutbudet är mycket mera överetablerat än t.ex högservice utbudet. Allt fler öppnar obemannade 24 timmars gym men nästa ingen tränar på natten 🙂 och snart förstår den som faller för det argumentet att det var onödigt.

Självklart finns det en marknad för lågt pris men det förvånar mig att så få vill jobba med hög service. Nästa varje gång när jag pratar med en lågprisanläggning så upptäcker jag att detta är frågor som man inte funderat så mycket på utan fokus ligger i stället på att ta kunder från andra aktörer som är dyrare.

Branscher med låg ingångströskel har alltid drabbats av denna typ av kortsiktiga lågprisaktörer. Ironiskt nog vet vi som är i branschen att ytterst få skulle byta anläggning därför att priset är lägre, i stället når lågprisföretaget en ny grupp och det är möjligen där som problem uppstår för dessa nya kunder får en annan blid av ”värdet”. Dessa kunder tror att det är normalt att betala 199 kr/månad. Många av dessa kunder skulle passa bättre på en fullserviceanläggning där det kanske kostar 499kr/månad men nu har de svårt att förstå varför man ska betala så mycket…

Om lågprisföretaget lagt sig på 399kr/månad så skulle de fått lika många medlemmar och alla hade varit vinnare, speciellt kunderna som då skulle fått mycket högre kvalitet eftersom marginalerna varit bättre. Vill vi ha gratis träning så kan vi alla springa i skogen.

Vad tycker du?

Annonser