Heja på dina konkurrenter (och försöka slå dem, förstås!). Om de är framgångsrika och frodas, så är det här de hjälper dig att också vinna. Tro inte att spelet slutar när en äger allt, så fungerar det inte!

När jag var ung så idrottad jag precis som de flesta gjorde, jag fokuserade på att vinna! Många har säkert hört sin tränar förklara varför ”vårt lag är bäst”. Kanske har du någon gång tejpat en bild av nästa motståndare på badrumsspegel, en förberedelse på att slå motståndaren fysiskt och mentalt. Det var en svart/vit vinna eller försvinna värld och jag har aldrig lärt mig att gilla förluster. De flesta av oss som idrottat har denna fostran från ganska ung ålder.

Därför tänker vi ofta som vuxna att det är en som är vinnare, fast vi vet att det bästa oftast är lösningar som gör alla till vinnare. Det är därför som företagare ofta landar i en fixering vid konkurrenter och priser, snart tävlar man om att vara billigast.

Fokus på att vinna är bra, men det verkliga livet är fullt av nyanser av grått. Om du tänker korsiktigt, kanske på att besegra din konkurrent, så kan du missa en viktig nyans. I den verkliga världen är det få saker som bygger på ett nollsummespel – många spelare kan lyckas eller misslyckas samtidigt. Även om det är viktigt att överträffa dina konkurrenter, är förekomsten eller framgångsrika konkurrenter faktiskt förmodligen bra för dig och ditt företag.

Låt mig ge några exempel: Friskis och Svettis har levererat hundratusentals kunder till den kommersiella sidan under mer än 20 års tid, många av dessa skulle aldrig hittat till oss för tröskeln var för hög.

När dina konkurrenter mår bra och är lönsamma så är de i stånd att hjälpa dig att göra det också. Tänk på att du också får effekt när din kollega annonserar. När de står på staden och visar vad vår bransch kan leverera osv.

När andra aktörer lär kunderna hur man använder nya betalsystem, träningsformer, etc. så gör det allt lättare för dig att förklara och att sälja. Ett bra exempel är autogiro som fungerar därför att vi alla förstått varför det är det enda som fungerar.

Om en konkurrent visar att en affärsmodell fungerar, kan det vara lättare för dig att skaffa kapital från investerare. När kedjor säljs för miljonbelopp vill alla banker träffa dig, när kedjor inte hittar köpare drar alla banker åt investeringsskruven.

När en rival lyckas så kanske du får ett bud som du vill anta och då blir du utlöst, du har nått målet, eller exit som det brukar kallas.

Eftersom dina konkurrenter förmodligen inte kommer att vakna upp en morgon och lämna över sin nyckelknippa till dig och sedan lämnar marknaden, så kommer de alltid att vara bättre om de lyckas till en viss punkt, sedan kan slå dem.

Jag har sett massor av exempel på hur vår marknad fungerar, här är de 2 vanligaste:

  • När en ny aktör etablerar sig i vår stad så får vi massor med nya kunder. Första året ser vi egentligen ingen nedgång därför att den nya kollegan annonserar och marknaden blir påmind. När kunden skall börja träna väljer man den anläggning som man känner till, där syrran tränar eller den som ligger bättre till geografiskt, vi får därför stor del av kollegans marknadsföringsinsatts. Andra året kan det bli en säljnedgång för nu har kollegan etablerat sig så nu avgörs allt till större del av hur väl vi sköter vårt företag och våra medlemmar.
  • När en kollega i vår marknad går i konkurrs så får vi nästa inga nya medlemmar, den grupp som kommer till oss är ungefär lika stor som den marknad som plötsligt uteblir. (nollsummespel). Det som har hänt är att alla blir oroliga, ska fler kursa? Är de inte inne att träna längre? Effekterna av konkurser brukar ebba ut efter 2-4 månader men de skadar alla.

Ett kriminellt källargym skadar alla men en fräsch kollega hjälper oss alla att höja vår status. Håller du med?

Annonser