Det finns vissa saker som ingen tjänar på, som skadar alla. Jag är ganska säker på att ingen medvetet skulle göra dessa misstag, trots det görs de dagligen i vår bransch!

Provträning

Det låter väl rimligt att man ska få prova först? Absolut, jag har full förståelse för det argumentet och även respekt för de som gör så men denna blogg handlar om affärsutveckling, den beskriver hur man säljer och hur man lyckas bäst! Därför hävdar jag bestämt att avsluts procenten blir högre om man säljer utan provveckor eller liknande testperioder. Det finns ett antal enkla förklaringar till detta:

  • Dels rasar värdet på en produkt som man får prova gratis, det blir alltså svårare att hävda priset efter provperioden.
  • Dels upptäcker den som provar att det går åt en timme och att den skall få plats i ett redan fullt schema, att man blir svettig och andfådd, att man får träningsvärk etc.

Detta är självklara saker som alla förstår men som trots detta tar ner den första känslan av att ”nu skall jag börja träna” en känsla där allt är möjligt och ingenting är omöjligt, ofta infaller denna känsla på en måndag. Det som händer när man provat är helt enkelt att man blir lite mera praktisk, ska jag börja nu eller ska jag skjuta upp det lite ytterligare? Rent statistiskt förlorar vi 20-25% av de avslut som vi annars skulle fått. Det innebär kanske en miljon kronor per år på en vanlig anläggning i en normal svensk stad. Självklart finns det andra sätt än provperioder att ge kunden den tryggheten så ingen skall behöva köpa grisen i säcken!

Läs även:

Annonser