Vi utsätts dagligen för 3000-10000 varumärkesexponeringar, till exempel när vi handlar mat, ser på TV eller kanske du läser något på jobbarkompisens T-shirt. Konkurrensen om konsumenternas tid och pengar blir bara större och större, därför blir det allt viktigare att sticka ut. Hur får man marknadens uppmärksamhet och förtroende?

En het produkt Varumärken använder modeord för att förmedla känsla, association, reaktion hos konsumenter. Konsumenter vill ta bra beslut och göra rätt. (Exempel: Själva använder vi Vardagslyx, ett annat exempel är Becel som utnyttjar termen Proaktiv)

Just nu 20% Rabatt på hela sortimentet! Vi vill alltid göra en bra affär! Därför har marknadsförare alltid använt sig av rabatter och liknande erbjudanden för att få en reaktion. Som konsument försöker vi maximera värdet och då är det lätt att tänka ”har kostat” ( Exempel: Dressman har trummat in detta budskap under många år, Ta 3 betala för 2, ett annat exempel kan vara: veckans vara för halva priset!)

Testa vår produkt! Att få prova innan man köper har visat sig mycket effektivt. Om man dessutom säger prova gratis så ökar responsen, för gratis är ett av de starkaste orden inom marknadsföring som lockar människor att prova nya saker varje dag. Det kan dock finnas en övertro på denna produkt för numera finns det många konsumenter som utnyttjar detta genom att bara prova. (Exempel: Provträning eller provvecka på gym, Förlagen kör ofta med 3 nummer gratis av en tidning och dessutom kanske man får en gåva)

Erbjudandet gäller under begränsad tid! Om du ger kunden en deadline så höjer du försäljningen avsevärt, speciellt mot re-aktiva konsumenter. Vi kallar detta CAP Marketing. Det här är speciellt effektivt för dyrare produkter. (Exempel: Gäller till och med den sista augusti, Endast ett fåtal kvar i lager eller de 100 första får en väska på köpet!)

Det funkar för mig! Testimonials eller vittnen som intygar att det själva använder produkten med stor framgång. Det mest effektiva bemöter ofta en klassisk invändning samtidigt. (Exempel: Sedan jag började träna har jag fått mera tid över till annat! Eller som extravaganza där man kombinerat detta med en före och efter bild, ett annat mycket bra sätt att visa på effekten)

Större, starkare, bättre! Annonser som visar på förbättringar som större hårddisk, mindre kolhydrater, fler hästkrafter talar till konsumentens logiska hjärna. Vi vill ständigt ha bättre produkter och ofta förmedlas känslan att man får detta utan pristillägg så att värdet dessutom ökar. (Exempel: Nya MacBook Pro, nu med 16 kärnor i processorn och Retina skärm!)

Gör som jag! Kändisar som ställer sig bakom en produkt. Vi litar mera på en kändis som vi tycker om än ett företag. (Exempel: Elgiganten, ”Cykel på köpet” också en kampanj som återkommer år efter år)

Din vän har handlat av oss! En mycket effektiv metod är att sälja på rekommendationer, speciellt från kundens närmaste vänner. Detta då vännerna är de vi kanske litar på allra mest. Här krävs mera säljkunskaper men mindre annonsering. (Exempel: Din syster blev medlem igår…)

Det här var det viktigaste tipsen för att lyckas med din marknadsföring.

Annonser