Enligt mitt sätt att se det så är svaret nej! Om svaret är ja så är vanlig mat också en diet för LCHF är vanlig mat…

Jag får ofta fråga – hur länge har du gått på LCHF, vilket antyder att det är något temporärt. Jag anser att fråga är ställd i rent oförstånd, oftast av personer som inte förstått vad LCHF är. Först och främst äter inte jag LCHF för att gå ner i vikt, jag gick ner 12 kg det första året och nu har jag planat ut på den vikt som jag hade när jag gjorde lumpen 1976, sannolikt den vikt som jag mår bra av. Men jag slutar inte äta naturlig mat för det. Jag kommer att fortsätta med LCHF resten av livet för jag vill må bra och jag anser att det som skiljer LCHF från alla andra modeller är först och främst att dessa är ”uppoffringar” som fungerar temporärt men kroppens vilja blir till slut större än din förmåga att stå emot och så ramlar du tillbaka in i det felaktiga beteendet. Detta händer inte med LCHF för kroppen bli mer än nöjd, du upplever inte att du avstår någonting.

Det finns massor av skrönor som att man inte kan träna utan kolhydrater och att hjärnan behöver socker, det är bara dumheter som motståndarna (oftast personer som inte satt sig in i vad det handlar om) uttrycker. Titta på filmen i föregående blogginlägg så får du klart för dig att du kan träna och dessutom hårdare med LCHF. Den mikroskopiska mängd socker som hjärnan behöver kan kroppen själv producera från t.ex. protein. Men blodfettet då? Jag har helt nyligen tagit ett test av mina blodvärden och alla var mycket bra, de har förbättrats sedan jag gick över till LCHF.

Hur gör man? Avstå från pasta, ris, potatis och bröd! Jag även fullkorn! Akta dig för allt som heter light, lowfat, nyckehål etc. dessa produkter är fullpumpade med socker för att väga upp det faktum att man tagit bort fettet. Kolhydrater blir glykos (Socker) när det kommer in i kroppen så ta som vana att läsa på mat som inte är naturlig, oftast har den höga mängder av kolhydrater. jag försöker hitta köttkorv med 1-3 kolhydrater/100gr när jag köper korv. Är du inte uppmärksam så finns det korv som egentligen är potatis med köttrester. Grönsaker är bra men var försiktig med de som växer under jord. Bär är bättre en frukt men både äpplen, päron och ananas är exempel på bra frukter (en om dagen).

De flesta mår bra från början men räkna med 3 dagars omställning för du har ätit fel i hela ditt liv. Slutligen fokusera på vad du får äta istället för på vad du måste avstå. Är du t.ex. sugen på chips så kan du tillverka egna genom att ta parmesan ost och grädda i ugn, ta nötter i stället för godis och kanske ett glas rödvin. Ingen uppoffring eller hur…

Om du inte kommer på vad du ska laga till kvällen så finns det massor av recept på nätet, lchfinspiration är ett exempel. Går du på restaurang så ber du bara att få byta ut potatisen mot varma grönsaker.

Är du intresserad så föreslår jag att du läser Matrevolutionen (finns numera på pocket)  och prenumererar också på kostdoktorn.se  för där får du senaste informationen.

