Var femte vuxen går på gym Gymbranschen i Sverige har haft en obruten tillväxt de senaste åren. Men trots detta är det inte säkert att vi rör på oss mer i dag – snarare tvärtom.

Det tycks snart finnas ett gym i varje gathörn. Alla med olika inriktningar. I den allt hårdare konkurrensen gäller det att ha ett koncept. Man ska nischa sig. Därför finns det i dag alltifrån lågbudgetalternativ, som de så kallade nyckelgymmen där man kan träna själv dygnet runt, till de mer exklusiva där man har sin egen personliga tränare.

Nära till träning
Gymbranschen har också insett att människor behöver ha nära till sin träning och öppnar därför anläggningar på löpande band.

– Man trodde ju redan på 90-talet att marknaden var mättad, men där hade vi väldigt fel. Det har ju ökat hela tiden och gör fortfarande, säger Franz Nietsch som är delagare i World Class i Norrköping, som nyligen öppnat två nya anläggningar i stan.

I konkurrensen blir också marknadsföringen allt viktigare. Men alla behöver inte marknadsföra sig. Om en aktör gör reklam kan även andra tjäna på det i och med att människor får upp ögonen för träning generellt. Det gynnar även konkurrenterna.

Läs hela artikeln på www.svt.se och se inslaget från östnytt.

Annonser