Det finns några enkla regler i vår bransch:

1. Lågpris / Låg eller ingen bemanning

2. Normalpris / Bemanning

3. Högpris / Personligt

4. Mycket högt  pris / Exklusivt och status

Men egentligen kan alla dessa existera samtidigt för marknaden vill ha ”värde” och det är subjektivt. En vill ha personlig hjälp en annan klarar sig själv, man får det man betalar för.

Men vad händer när normalpris sänker till lågpris? Var finns marginalen? Hur många nya medlemmar krävs för att väga upp det lägre priset? Vilka kostnader kan skäras ner? När man gör liknelser med andra branscher blir de alltid lite fel men låt oss ändå reflektera över SAS/Ryanair. SAS har skurit ner kostnader år för år. Ryanair har tjänat pengar på en modell med lägre kostnad från start.

Kostnaden i vår bransch är inte utrustning, det är personal! Därför är det egentliga lågpriskedjorna rätt ute när de kör obemannat, men hur stor är den marknaden, hur många vill träna i obemannade lokaler?

Vart tog erfarenheten vägen? CMS och IHRSA är två  världsberömda banker av erfarenhet som samarbetat sedan start. Det var Mike & Mary Chaet som tillsammans med John McCarthy åkte runt i Kalifornien och övertygade den tidens träningsanläggningar att stödja IHRSA! Man kan säga att det är där som affärskunskaperna i vår bransch föds och allt sedan dessa har utvecklingen gett oss bättre affärsmodeller. Vi och många fler har lyckats bygga en miljardindustri!

Nu begår delar av branschen Harakiri på sig själv, varför? Hur kan till exempel stora kedjor som redan har låg lönsamhet, sänka priser eller slopa sin bindningstid? Vi som är födda i denna bransch vet att detta är fel, vi vet att det inte kan fungera, vi har lärt oss detta genom erfarenheter som CMS och IHRSA samlat på sig under mer än 40 år.

Min analys är att många kedjor idag drivs av riskkapital och affärsmän som kommer från andra branscher. Riskkapitalister kan inte vår bransch och det som fungerar i en bransch behöver inte fungera i en annan.

Vi är en tjänsteproducerande bransch med mycket begränsat upptagningsområde. Vår produkt är service, utbildning, social mötesplats eller vuxendagis som många skämtsamt kallar det. Om våra kunder trivs så stannar de kvar och tar med sina vänner. Den stora marknaden behöver dessa tjänster för att orka upprätthålla  regelbunden träning! Om en Club med detta innehåll ”skalar ner” sitt innehåll så bryter man löften, man sviker sina kunder. Dessa kunder valde inte låg bemanning.  I en annan bransch kan priser sänkas därför att man flyttar produktionen till Kina eller går samman för större volym. Inget av detta har några effekter i vår bransch.

Så, vad innebär detta? Med största sannolikhet kommer dagens kedjor genomgå ett stålbad och de flesta blir sannolikt en munsbit för någon större… Kanske en Internationellt etablerad kedja eller en ny riskkapitalist tar över. Men förr eller senare (inom 5 år) så återgår branschen till normala priser, avtal med bindningstid och ett innehåll som hjälper människor att lyckas.

Vad kan du som lokal entreprenör göra? Du kanske äger en anläggning och dessa kedjor finns i din marknad. Ta det lugnt, nu är det din tur att växa! Differentiera dig från kedjorna, leverera ännu mera och ta betalt! Behåll bindningstiden för ingen som vill förändra sitt liv tycker att detta är ett problem! Tjäna pengar och samla i ladorna för du kommer få chansen att göra bra affärer inom några år, tro mig, det är du som är vinnaren i allt detta!

Viking Bergström

CMS Sweden

Annonser