Konditionsträning håller hjärnan fräsch.
Regelbundna promenader bidrar till att bevara minnesfunktionerna, visar forskning.

– Att träna hjärtat verkar vara bra medicin, säger forskaren Carl-Johan Olsson.
Motion hjälper oss att hålla vikten och att hålla hjärtat i trim. Nu visar flera vetenskapliga studier att också minnet påverkas positivt om vi rör på oss. Bättre flås motverkar hjärnans åldrande. Och det är aldrig för sent att börja.
Förbättrade minnet
En stor amerikansk studie visar exempelvis att en stor grupp tidigare inaktiva personer i åldern 60–70 år förbättrade sitt minne och fick en starkare koppling mellan hjärnhalvorna sedan de börjat ta promenader tre gånger i veckan.
– Det tyder ju på att man kan börja vid ganska sen ålder. Fast det är nog allra bäst om man är aktiv hela livet, säger Carl-Johan Olsson, som forskar om hjärnan vid Umeå center for functional brain imaging.
Med hjälp av funktionell magnetröntgen kan man där se hur våra små grå celler fungerar i arbete. Forskningen ingår i det så kallade Betulaprojektet, där närmare 5 000 personer har studerats med inriktning på åldrande, minne och demens.
– Man kan både titta på hur hjärnan fungerar men även hur den strukturellt ser ut och sätta det i relation till personernas fysiska status, säger Carl-Johan Olsson.
Entydiga studier
Mycket arbete återstår att göra och han är ännu så länge lite försiktig med att dra några slutsatser från de data som just nu analyseras. Andra studier pekar dock entydigt på att konditionsträning är bra för minnet. Men det ska vara just konditionsträning, styrketräning ger inte samma effekt.

Läs hela artikeln

Annonser