AppleFör sjätte året i rad har Apple utnämnts till världens mest beundrade företag. Topplistan tas fram genom en omröstning där andra företag får tycka till.

De som varit med och röstat har fått betygsätta varje företag i nio kriterier:

  • Innovation
  • Personalpolitik
  • Användning av företagets samtliga tillgångar
  • Socialt ansvarstagande
  • Företagsledningens kompetens
  • Hantering av finansiella tillgångar
  • Långsiktiga investeringar
  • Kvalitet på produkter och tjänster
  • Global konkurrenskraft

I årets lista får Apple högsta betyg i samtliga nio kriterier. Fortune skriver att 3 800 chefer, direktörer och analytiker varit med och röstat.

Men de roligaste är att det också är Apple som tjänat mest pengar under de senaste kvartalet, nämligen 13 miljarder dollar. Dessutom är Apple världens största företag!

Vi har alla någon relation till Apple, min är positiv och sträcker sig tillbaka till den först serieproducerade Macen, jag har faktiskt aldrig ägt en s.k. PC. Jag har alltid skakat på huvudet när jag sett den ologiska pedagogiken. Samtidigt har PC folket skakat på huvudet åt mig och menat att jag begränsas.

Vad beror det då på att Apple är så framgångsrikt? Jag kan åtminstone se 5 tydliga förklaringar.

1. Apple tänker annorlunda, detta ser man i allt från de första reklamfilmen till hur man förpackar sina varor. Vi konsumenter skall känna oss som utvalda och inte uppleva oss som en i mängden trots att vi gör affärer med världens största företag.

2. En prispolitik som i princip innebär att en Apple produkt behåller sitt värde, kopplat till en uppdaterings strategi som gör att produkten lever vidare. Ännu idag kan en IPhone 3S ungefär samma saker som en IPhone 5 trots att de nu gått snart 5 år. Motståndarlaget kan då mena att gamla modeller aldrig fasas ut så man konkurrerar med sig själv men idag är det 5:an som leder försäljningen av mobiltelefoner i världen följt av 4:an så det bort vara bevis nog på att strategin varit riktig.

3. En närmas perfektionistisk produktionskultur inom företaget att allt som kommer ut skall vara snyggt och riktigt, även om kunden aldrig ser det. De flesta Apple produkter är svåra att öppna så vi konsumenter ska inte se insidan, men om du gör det så finner du en perfekt insida. Apple har lagt störst möda av alla på design och det har lönat sig.

4. En strategi som innefattar allt från datorer till musikspelare men även tjänster för media, musikbranschen, osv. Allt smart sammansatt så att vi alla involveras men som konsument upplever du allt som förenklingar av din vardag och sannolikt fungerar det bättre än förut.

5. Apple har aldrig haft problem med virus, detta faktum är något som fått en allt större betydelse. Steve Jobs ovilja att tillåta andra leverantörer att på licens tillverka Apples produkter har visat sig smart. Under många år skrattade man åt Apple som missade stora affärer men idag äger man hela kedjan från produktion till försäljning.

 

I alla mina 5 punkter ovan har Steve Jobs varit motorn och så är det inte längre. Nu frågar man sig om Apple kan fortsätta sin erövring av världen utan honom. Kommer Apple TV dra ner brallorna på hela världen när man släpper den lösning som ersätter dagens TV, jag tror det och jag hoppas också på det för jag hejar på detta företag och det gör jag därför att de aldrig gjort mig besvikna.

