Friskis & Svettis har nöjdast kunder bland Sveriges största träningscentrum. Men de mindre aktörerna får lika bra betyg av motionärerna. SATS har däremot svårt att visa prisvärdhet, visar en ny mätning från Svenskt Kvalitetsindex.

Träningstrenden håller i sig och flera av Sveriges största motionsanläggningar har ökat sin omsättning under de senaste åren. Men när kunderna ska sätta betyg på sina träningsställen syns att överbelagda gym har blivit ett problem för branschen. Fyra av tio kunder till SATS och Fitness24seven upplever att det är för mycket folk bland hantlar och maskiner, och det straffar sig enligt Adam Wrede, analytiker på Svenskt Kvalitetsindex.

– Kunder upplever att det blir trångt. Många träningscentrum har vuxit väldigt mycket och har drabbats av växtvärk, säger han.

Kundmätningen från Svenskt Kvalitetsindex bygger på 1 081 telefonintervjuer och presenteras idag. Resultatet visar att Friskis & Svettis får bäst betyg av sina kunder jämfört med de andra stora aktörerna. Men de mindre motionsställena får lika bra betyg. Och IKSU, ett träningscentrum i Umeå med bland annat träningspass och gym, slår jättarna både vad gäller nöjda kunder och framför allt vad gäller utbud.

Vinnarkonceptet är kompetenta instruktörer, ett stort utbud av träningsformer och god tillgänglighet, enligt Adam Wrede. Dessutom anser kunder hos både Friskis & Svettis och IKSU att de får mycket träning för pengarna.

Trots relativt höga kundbetyg inom branschen är bristen på olika typer av medlemskap ett generellt irritationsmoment. Många träningscentrum har långa bindningstider som skapar inlåsningseffekter, och i sin tur klagomål. Mätningen visar att mer än var tionde kund har klagat, exempelvis över smuts, fel på utrustningen eller strul med betalningen av autogiro.

– Klagomålen ligger i bottenskiktet bland alla branscher som vi mäter. Det har minskat något under åren men klagomålshanteringen är under all kritik. Betygen är så dåliga att det ser ut som att de knappt alls gör något åt missnöjet, säger Adam Wrede.

Bland SATS har var femte kund klagat och företaget tappar betyg för andra året i rad. Kunderna associerar SATS med kvalitet men upplever inte företaget vara ett prisvärt alternativ. För den som vill träna obehindrat på ett träningscentrum i Stockholm är medlemskapet nästan dubbelt så dyrt som att träna på Friskis & Svettis.

– Prisvärdet är knäckfrågan som SATS måste lösa för att få nöjdare kunder. SATS kunder har extremt höga förväntningar som företaget inte fullt ut lyckas möta när det kommer till standard, utbud av olika medlemskap och renlighet, säger Adam Wrede.

Jag hittade artikel på: www.svd.se

Annonser