business-graphDet tar aldrig slut, i varje stad öppnar fler och fler anläggningar. I år har ungefär 100 nya gym etablerat sig i Sverige och det finns inget slut. Nästa år ser ut att utvecklas på samma sätt, men det gäller också den försäljning som sker på själva anläggningen. Ett bra exempel är denna månad. November var tidigare en månad där försäljningen minskade, kanske för att vi närmade oss jul och hösttoppen med många nya kunder var passerad. 2012 blev ett år där november bröt ut som en mycket bra säljmånad, i år vittnar många om att det blir ännu bättre! De månader som vi förr upplevde som sämre har idag samma möjligheter som de gamla klassikerna Jan, Feb osv.

Den största skillnaden ligger i hur man säljer och där finns 2 typiska beteenden:

  • Den Re-aktiva: Väntar på att kunder ska ringa eller besöka anläggningen
  • Den Pro-aktiva: Har en strategi, en plan, en anledning och ett säljsystem

Den Re-aktiva anläggningen kommer få det mycket svårt i framtiden, det finns helt enkelt inte utrymme för detta. Självklart kan det finnas undantag men då bör man vara totalt överlägsen i sin marknad och en sådan anläggning känner jag inte till.

Den Pro-aktiva anläggningen har marknaden framför sina fötter. Här ser man tydligt att det finns massor att göra och att branschen växer. Företaget växer varje år och man måste ständigt titta på nya och smartare lösningar för att få plats med alla medlemmar, eller kanske höja priset för att bromsa tillväxten.

 

Annonser