Tänk nyttVisste du att 92% tar beslut baserat på vad deras vänner säger, bra eller dåligt! Bara 8% baserar sina beslut på reklam. Det betyder till exempel att det som sägs på Instagram kan vara viktigare än morgontidningen. Experter i media har mindre betydelse än det faktum att din kompis tryckt på gilla knappen!

Om vi nu vet detta så borde vi vara noga med hur våra medlemmar beskriver oss. Vet du vad dina medlemmar säger? Har du frågat dem om deras åsikter? Har du försätt dem med den information som du vill att de ska sprida? Är dina medlemmar ambassadörer?

Det är stor skillnad mellan att vara nöjd eller att vara ett fans!

Nöjd är en farlig beskrivning eftersom den oftast antas utan fakta. Eftersom han inte klagar så är han nöjd… Men tänk om han har givit upp och tycker att det inte lönar sig att komma med förslag, för det är ändå ingen som lyssnar. Han kanske väntar på att det ska öppna en ny anläggning i staden så att han kan byta gym för här går han bara i brist på bättre alternativ.

Kanske hon som jämt och ständigt kommer med olika förslag på hur vi kan bli bättre, egentligen är den som tror på oss. Vi tycker att hon gnäller men hon tror att vi vill göra saker bättre så hon gör allt hon kan för att bidra till denna fantastiska anläggning, hon är ett fan! När hon står där på jobbet eller i baren så försvarar hon allt vi gör!

Kan våra fans stå för 92% av alla nya kunder?

Ja i princip är det det som sker fast hos de flesta är talet mycket lågt eftersom man inte vet hur man förvandlar denna tillgång till guld. Därför får man i stället öka på marknadsföringsbudgeten och sänka priset så att människor ska vara intresserade, inte för att det är bra utan för att det är billigt. Man säljer pris istället för upplevelse och lösning.

Vill du ha en Fan Club?

Då måste du ta vara på guldet, du måste omvandla det till nya prospekt och sälja till dina medlemmars vänner. Fördelarna är oändliga:

  • Det är billigare en att göra extern marknadsföring
  • Dina medlemmar lyckas bättre med regelbunden träning eftersom de har många vänner som stöttar dem
  • Det är inte så roligt att sluta träna hos dig för alla mina vänner är ju där
  • Den sociala delen höjer värdet vilket innebär att du kan höja priset

Det var 4 anledningar, men det innebär inte att vi kan sluta synas externt. Det finns fortfarande många skäl att synas där ute. Ett bra skäl är att du vill bekräfta för de medlemmar du har att det valt rätt anläggning. En annan anledning kan vara att du vill ha in ”nytt blod” eftersom snart alla känner alla så kan det vara uppfriskande att hitta människor från nya arbetsplatser, villaområden, familjer etc. Även de ska förstås få samma chans att ta med sig sina vänner…

Så reklam är fortfarande viktig men kunskap är viktigare!

”Utan kunskap sjunker priset”

Viking Bergström

Annonser