Senior är ingen enhetlig målgruppI vår bransch har vi lite svårt att förstå vad som berättigar ett lägre pris. Är det billigare eller dyrare att träna på förmiddagen, då är det ju färre i lokalen? Betyder det att vi ska sänka priset eller borde vi ta mer betalt eftersom det finns extra bra träningsmöjligheter… Det beror på hur man ser det, om man ser halvfulla eller halvtomma glas. Personligen fyller jag 60 år nästa gång och nu börjar jag få dealer på allt. Det betyder att nu lämnar jag det stadium där vi delas upp i kategorier som låg, medel och höginkomsttagare. Nu spelar det plötsligt ingen roll om jag är en uteliggare, bohem, yuppie, artist, konstnär, miljonär, sportbilsfantast, MC ledare eller träningsfreak för nu blir jag snar pensionär och då ska jag ha rabatt!

Om du är en av de som följer med så kanske du kan utläsa av statistiken från SCB att det är de som passerat 60 år som har mest pengar i detta land. Därför föreslår jag att du funderar på vad seniorer ska betala för sin träning. Om du dessutom kan räkna så finner du att just denna målgrupp kommer vara den största målgruppen i vår bransch inom 10 år, så då kanske det inte är den gruppen som ska få rabatten. Om du sedan tänker till så förstår du säkert att just denna målgrupp har 3 skäl att betala, de har all tid i världen, de har ett akut behov av fysisk aktivitet för att bromsa åldrandet och slutligen har de mest pengar.

Ok detta gäller inte alla, men om du ser på pensionärer på samma sätt som du ser på 20-60 åringar så kommer du förstå att du inte vänder dig till alla 20 åringar heller, du har valt att fokusera på målgrupper och det kan du fortsätta med oavsett ålder!

Annonser